søndag 20. august 2017

Krakow og omegn - En interessant reise - Juni 2017 - Del 2: Noen utflukter

Utsikten fra benediktinerklosteret Tyniec ved elven Wisla
Krakow er nok ikke utforsket på et par dager - men vi gjorde så godt vi kunne - resten av turen vår ble viet noen interessante utflukter til områder i passe reiseavstand fra Krakow. Her er et kort referat fra noen av turene, lite tekst og mange bilder - jeg lar bildene tale. Utfluktene gikk til Wieliczka saltgruver, til Auschwitz - Birkenau leirene, til Zakopane og Tatrafjellene, til benediktinerklosteret i Tyniec og til Schindlers fabrikk og museum.
Lørdag 10.juni dro vi til den lille byen Wieliczka 14.7km sør-øst for Krakow - her ligger de berømte saltgruvene. Utflukten dit ble kanskje den mest spektakulære på Krakow-turen – kanskje spesielt fordi vi var bare 7 personer med en utrolig flink engelsk-talende guide – som gikk foran oss hele veien, og det baklengs i de trange gruve-gangene, face-to-face fortalte han oss gruvenes historie – krydret med mange spennende episoder og fakta-opplysninger.  I salt-kapellet 100 meter under jordoverflaten var atmosfæren ganske spesiell – utrolig at alt rundt oss var laget av salt, den flotte lysekronen også, og alle skulpturene fra bibelhistorien.
Etter gruve-vandringen hadde vi lunch i Krakow sentrum på Ølbryggeri C.K. Browar og restaurant  - ganske mye ølsmaking for de som ønsket det ble det også. Og selvsagt måtte jeg en tur på ”stamkaféen” Camelot før kveldens middag på hotellet.

Kong Casimir her i saltskulptur - Wieliczka saltgruve - Foto:RandiAa©
The Chapel of St.Kinga - (Kinga) alt av salt også lysekronene - En rundtur Foto:RandiAa©
Vi følger guiden i gruvegangene - Foto:RandiAa©
"Salt-butikken" nede i gruvene hadde alle mulige flotte salt-produkter - Foto:RandiAa©
Flere bilder fra Wieliczka saltgruver her.
Og dagens lunch i kjelleren til CK Browar bryggeri og restaurant - Krakow - bestod ikke bare av ølsmaking, selv om ølseidlene kom på bordet på løpende bånd hele tiden:
Lunch med ølsmaking - CK Browar - Foto:RandiAa©
Overgangen til den neste utflukten var stor - søndag 11.juni grudde jeg litt for - men jeg mente det var riktig å dra til - Auschwitz  (museum) og Birkenau. Jeg hadde ikke vært der før – men som historielærer i videregående skole var jeg godt forberedt på detaljene. Dagen ble minnerik og alvorsfylt, og fin på mange måter til tross for alt det grusomme som hadde skjedd der – vi må aldri glemme.
Birkenau (Auschwitz II)fungerte som ren utryddelsesleir fra 1942 - Blokk 11 "Dødsblokken" ga vel den verste følelsen - ingen besøkende går herfra uten tankene på de grusomme eksperimentene som hadde foregått her - museum i dette bygget vitnet om det.
Jeg tok nok ikke så mange bilder av det dette stedet står for - det føltes ikke riktig. Men noen glimt tok jeg ned med kamera:

Arbeit macht frei - Auschwitz - Foto:RandiAa©
Auschwitz - Foto:RandiAa©
Hoved-tårnet-Auschwitz II - Birkenau - Foto:RandiAa©
Auschwitz II - Birkenau - Foto:RandiAa©
Noen flere av mine bilder fra Auschwitz.
Vi valgte å spise lunch på Art Deco rett over veien fra  Auschwitz museum- og alle så nok ut til å være preget av de vi hadde "opplevd" i leirene.
Om kvelden fulgte vi opp med middag på restautant Ariel i jødekvarteret Kazimierz i Krakow  og fikk oppleve klezmermusikk. (Mine bilder derfra)

Mandag 12.juni: Utflukt til Zakopane i Tatrafjellene – helt på grensen til Slovakia – gondol-tur til topps ble det ikke, men vi kom da oss oppover med en slags bane ala fløyen i Bergen – helt til topps på Kasprowy Wierch 1685moh ble det av en eller annen grunn ikke - utsikten var likevel fin nok.  Men først inntok vi en lunch nede i landsbyen – det var en positiv opplevelse – her følte vi oss som i villmarken i restaurant Bakowo Zohylina i Zakopane.
Det fineste ved denne dags-turen var kanskje alle de morsomme trehusene i Zakopane – det minst positive var all turismen og kommersialismen der oppe på toppen Gubalówka (1123 moh) – litt i overkant for et ”natur-menneske” som meg. Men greit å ha vært der…..Zakopane er stedet for fjellturer om sommeren og skisport om vinteren – i 1870-årene ble den lille landsbyen ”oppdaget” av en polsk lege fra Warszawa – og det første hotellet ble bygd i 1885 – her møttes mennesker som ”opponerte” mot Preussisk og Russisk og Østerriksk ”formynderi” – en slags intellektuell bohem gruppe av kunstnere og intellektuelle. Arkitekten Stanislaw Witkiewicz  stod for den spesielle Zakopane stilen med tre-husene

Restaurant Bakowo Zohylina - Zakopane - Foto:RandiAa©
Ved banen til Gubalówka - Zakopane - Foto:RandiAa©
Tatrafjellene - Karpatene - Zakopane - Foto:RandiAa©
Noen flere av mine bilder fra Zakopane

Tirsdag 13.juni:
Som en kontrast til turist-stedet Zakopane, besøkte vi neste dag benediktinerklosteret Tyniec. Det ligger på en klippe ved elven Wisla litt sørvest for Krakow. - Benediktinerklosteret og ordenen er for helgenen Benedict fra Nursia. - Her fulgte vi en ung munk rundt og fikk en interessant omvisning, etterfulgt av en ganske spesiell kloster-lunch på stedet. Det var mange spennende retter og brød og kaker, og fine drikkevarer – alt laget etter munkenes gamle oppskrifter. Ettermiddagen tilbrakte jeg i Krakow, og det ble tid til nok et besøk til favoritt-caféen – her støtte jeg på to bekjente – Kveldens middag ble inntatt på hotellet.

Benediktinerklosteret - Tyniec - Foto:RandiAa©
Klosterruiner fra det gamle klosteret - Tyniec - Foto:RandiAa©
Vi fulgte munken på en vandring i klosteret - Tyniec - Foto:RandiAa©
Munkenes matservering - Tyniec kloster - Foto:RandiAa©
Kirken ved Tyniec klosteret - Foto:RandiAa©
Tyniec klosteret - flere av mine bilder

Onsdag 14 juni gikk utflukten i noen merkelige kjøretøyer til et ganske spesielt museum –  her ble det på en måte kombinasjon av den grusomme historien fra virkeligheten – og filminnspilling  av Schindlers Liste - om Oscar Schindler som reddet livet til mange hundre polske jøder under 2.verdenskrig

Av gårde til Schindlers museum - Foto:RandiAa©
Video-klipp fra Schindler museum:

Trailer fra filmen Schindlers liste- hopp over annonse:

Noen av bildene jeg tok på Schindler museum

Kveldens middag på restaurant Morskie Oko ble en festmiddag med folkloremusikk og dans - en liten video-snutt jeg tok - Video:RandiAa©: Krakow-Morskie-Oko-Folklore-14.06.2017
Det var siste kvelden i Krakow - dagen etter var det slutt på en begivenhetsrik tur - men jeg kan nok godt tenke meg å besøke Krakow igjen.