lørdag 12. april 2014

Health and Well-being - Helse og Velvære - Jeg tester Hellstrøm's - III - Cocotte med Lam - og Aprilfest - 2014 på Akam Fotoforum

Cocotte med Lam - Foto:RandiAa©
Her kommer min tredje Hellstrøm-testing:
Cocotte med Lam foto av embalasje - Foto:RandiAa©
Cocotte med Lam - Passet til lørdag før Palmesøndag denne. (Hadde tidlig middag i dag, men aftensmaten må nok komme veldig sent, for denne var skikkelig mettende)
Lammet er ovnsbakt i cocotten på lav temperatur, og med lang prosess - deilig krydret, og med øvrige ingredienser som pepperfrukt, løk, pastinakk og poteter. Jeg hadde en ørliten salat til - dette var til å nyte langsomt- og det var til å bli godt mett av.

Ingrediensene - Foto fra Fleury Michon siden
Tilberednings-tiden i micro-ovn var 3,5min. Det tåler man å vente om man er skrubbsulten også, slik jeg var etter dagens treningstur.(Har man litt bedre tid, spanderer man 10-15 minutter i stekovnen med denne, så smaker den nok enda saftigere).
Dette er den tredje Hellstrøm retten jeg tester, det skal visst komme en del flere - mulig jeg blir nysgjerrig på de også - men de er jo litt dyre. Klart man kan stort sett kjøpe de samme ingrediensene og lage retten selv, blir litt billigere kanskje - men ferdigretter er fristende fordi man sparer mye tid, og det synes jeg er viktig.
Cocotte-retter er greie, alt i en form, spises rett fra cocotten - og så kan denne gjenbrukes.
Selvsagt er det en sjarm og en opplevelse å lage en rett fra bunnen selv, gjerne sammen familien eller gode venner - men det er så absolutt greit med noe lettvint en gang i blant - og særlig da hvis det er smakfullt.
Og hittil har Hellstrøms ferdigmat-retter passet meg godt fordi de ikke er sterkt krydret eller saltet - ønsker man noe "hottere" er det greiere å bare tilsette noe selv, enn at retten er altfor "sterk" for enkelte.

Pastinakk
Lam-retten hadde 496 kalorier, det er greit for et middagsmåltid. Det var mer pastinakk i den (24 %) enn lam (18%)
Kjøttet var ganske fin-oppdelt, så dette virket mer som en slags stew - kunne gjerne tenkt meg kjøttet i mer "faste" biter - men smaken var jo OK, og det teller mest.
Jeg syntes kjøttet i svinenakke-retten var saftigere enn kjøttet her - med potet-pastinakk purèen fikk konsistensen her store likheter med den i fiskegratengen.
Svinenakken er nok fortsatt min favoritt - etter testing av tre retter.

 - Jeg vurderer også denne til terningkast: 5-
Se også:
Jeg tester Hellstrøm's I - Ovnsbakt Svinenakke
Jeg tester Hellstrøm's II - Fransk Fiskegrateng
Jeg tester Hellstrøm's III - Cocotte med Lam  
Dagens Aprilfest på Akam fotoforum ble viet Helleborus niger: 
Helleborus niger - close-up - Foto:RandiAa©
Helleborus niger - Foto:RandiAa©

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar