tirsdag 4. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 4 - Winchester Cathedral - en vakker rose

Foto:RandiAa©
To dager senere er knoppen mer åpen og har blitt helt hvit...litt rart?(Bildet er lagt til i ettertid, tatt 07.10.2011):
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Ja, Winchester Cathedral er en av Englands mest staselige Cathedrals, men det er også navnet på en flott rose - så flott at den fortjener éneplassen  i dagens blogg-innlegg. David Austin hadde foredlet en mørk rosa buskrose i 1983, Mary Rose. Noen år senere oppdaget han en "sport" av denne, som han foredlet videre i 1988. (En sport av en rose, for å si det på en enkel måte, er en slags "naturlig" genetisk mutasjon, en slags naturens "sidesprang" altså). Og da Mary Rose er en veldig skarp rosafarget sort,har W.C. rosa sjatteringer når den er i knopp, men utsprunget har den "sin egen" hvite farge - kanskje litt rosa striper av og til.
Jeg fikk tak i min første W.C bare få år etter at den ble tilgjengelig, og den har så absolutt vært blant mine favoritt-roser. Den er fylt, dobbel og er en middels høy busk, kan bli opptil 120cm høy. Den dufter og den remonterer (gjenblomstrer) villig. Nå står den fortsatt med både roser og et utall knopper hos meg.
Litt om de såkalte "English roses": Historien om hvordan det startet.  Og litt om roseforedleren David Austin og hans familie.

David Austin senior bilde fra hjemmesiden "Austin Roses"
Fra Austin's hage -  bilde fra hjemmesiden "Austin Roses"
Austin-roser (English roses) er nok moderne roser, men de fleste moderne roser er ofte uten duft - det som er så spesielt med Austins roser, er at han har greid å gjenskape egenskaper fra de gamle historiske rosene,både når det gjelder form og duft...men de gamle historiske rosene er engangsblomstrende (de remonterer ikke). Jeg må nok si at jeg har vært en ganske flittig samler av de gamle, historiske rosene. (Her en liten oversikt hos "Rose-experten")  - Men da de engelske rosene begynte å bli tilgjengelige rundt 1990, ble jeg også en stor tilhenger og "samler" av disse også. Nå tok jeg en opptelling på de ulike Austin-rosene jeg har/har hatt og jeg kom sannelig til 38 ulike sorter - det begynte i 1990 med disse rosene for meg, og jeg har nok foto av de fleste, men dessverre så hadde jeg ikke så bra fotoutstyr først på 90-tallet. Men en del av de gamle rose-bildene mine ligger det 12 sider av i dette galleriet.
Et par korte video-glimt fra Austins hage:

Roses, a set on Flickr - Foto:RandiAa©
El AreanaBonicaBonica  (floribunda-Meilland-1985)Colour ContrastsFrühlingsduftFrühlingsduft
FrühlingsduftFrühlingsduft (r.spinosissima)Frühlingsduft (r.spinosissima)Geschwinds Nordlandsrose 1 (Ungarn-1884)Geschwinds Nordlandsrose-1 (Ungarn 1884)Ghislaine de Féligonde (Turbat-1916-hybr.moschata)
Golden Celebration (Austin)Golden Celebration (Austin, English rose 1992)Golden-Celebration (Austin)Great WesternHanne (hybrid tea)Hanne (hybrid-tea, Soenderhousen,Denmark. 1959)
Hanne (hybrid-tea, Soenderhousen,Denmark. 1959)HurdalsroseHurdalsrose hyphenL.D.Braithwaite (Austin, English rose)L.D.Braithwaite (Austin, English rose)L.D.Braithwaite (Austin-1988)

4 kommentarer:

  1. Jeg nyter som alltid dine vakre rosebilder! Austinroser er flotte! Jeg har Mary Rose, den klarte vinteren bra hos meg. Flere andre roser gjorde ikke det, blant andre Graham Thomas. Godt å høre at du har så god erfaring med Winchester Cathedral. Rosen er nydelig både i knopp og i blomst. Det er godt mulig at denne skal få en plass i min hage etterhvert.

    SvarSlett
  2. Rart, Mary Rose har jeg aldri fått taket på...gjorde en opptelling nå, og 38 (minst) ulike Austin har jeg prøvd. Golden Celebration er en annen trofast, hardfør. St. Cecilia er også en yndling (datterens navn..)

    SvarSlett
  3. Ja den er en vakker rose ♥
    Jeg hadde den i hagen også men den gikk ut forrige vinteren :/ den hadde en fuktig sommer den siste sommeren sin. og da hadde den mange "råtne" blomster så jeg syntes den var litt vanskelig i hagen min, desverre :(

    Mange flotte rosebilder Randi!

    SvarSlett
  4. Må innrømme, Astrid, at jeg har ikke hatt den samme i 20 år, det har nok vært minst 4 ganger innkjøp. Men herdighet og "varighet" kan nok variere litt med enkelt-eksemplarer også..min siste står nesten på et hjørne, så den kan nok være noe utsatt. Denne siste er fra Hammer, ellers har jeg hatt både fra Gerd Anvik og Roseexperten...og faktisk til og med fra egen stikling; den var lett å få til slik.

    SvarSlett