fredag 14. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 14 - Enda en fin høstdag

Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Fascinerende med denne tistelen - Cirsium vulgare - vegtistel, nå har jeg fotografert den i fire stadier på samme dag: I full blomst-i vissen tilstand-en lukket frøkapsel-og sannelig begynte ikke frøene å spre seg utover på en merkelig måte. Jeg hadde lagt noen frø-stander på et bord i glasshuset. Så oppdaget jeg plutselig i dag at de hadde transformert seg, åpnet seg og spredd seg. Tistelen er et ubehagelig ugress å støte på i hagen, men den er da dekorativ der den står i veikanten - og der kan den bare bli stående for min del. Bortsett fra at jeg gir den stor oppmerksomhet i bloggen min i dag. Strålende høstdag i dag også, og jeg vandret av gårde med kamera for å ta noen nye bilder av skole-rivingen, men på veien til og fra fanget jeg også opp litt vakker høst. Her er tistelen i to stadier til:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Man kan også velge å spise den...se bare på denne videoen:
Mye vakkert høstlig ble fanget opp - men av ca 300 bilder, sitter jeg igjen med disse:
Foto:RandiAa©
Frøsetting hører høsten til, klematis er også vakker om den ikke blomstrer:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Oktober-blad-festen fra i går fortsetter idag - mye vakkert både på bakken og på trærne:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
Rim på bakken var det også i høyden:
Foto:RandiAa©
Solen stod lavt da jeg gikk hjemover:
Foto:RandiAa©
Før jeg gikk ut, hadde jeg fotografert litt hjemme-blomstring; regnet med lyset ville bli litt dårlig når jeg kom hjem - og man vet aldri hvor lenge man kan ha blomstrende gleder nå - første natten under null grader tror jeg det var sist natt. Jeg har Osteospermum - spansk margeritt stående ute enda, på det siste bildet står den lyse blå sammen lavendel.:
Osteospermum - Foto:RandiAa©
Osteospermum - Close-up -  Foto:RandiAa©
Osteospermum og Lavandula angustofolia - Close-up -  Foto:RandiAa©
Selv om våren er min favoritt-sesong; så er da ikke høsten så verst heller - i hvert fall ikke når været er så strålende som det har vært de siste dagene...og når det vakre løvet faller...og når blomstringen fortsetter i bedene mine.
Ønsker alle en fortsatt fin høst.
Høst - Autumn, a set on Flickr Photo:RandiAa©
Autumn leavesLow Autumn sunAutumn frostAutumn frostAutumn leafAutumn leaf
Autumn leavesAutumn leafCirsium vulgare - tistelClematis seedClematis seedAutumn leaves
Cirsium vulgare - tistelAutumn leavesAutumn leavesAutumn leafCirsium vulgare - seedCirsium vulgare - seed
Autumn leafAutumn leafAutumn leafAutumn leavesAutumn leafAutumn leaf

2 kommentarer:

  1. Likte godt bildene av frøstandene, både tistel og klematis. Masse flotte høstbilder, også i ditt forrige innlegg.
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha, Mariann...høsten er fin når den er slik.

    SvarSlett