mandag 10. oktober 2011

Oktoberfest på Akam fotoforum - Dag 10 - På hjemveien

Foto:RandiAa©
Hadde bestemt meg for noen bilder på hjemveien i dag…det småregnet, og begynte å bli litt skumt, klokken nærmet seg 17. Jeg måtte opp med litt mer iso.
Det var ikke så mye å velge i. Men bjerkene i vinduet er refleksjoner og ikke sett rett gjennom vinduene.

Ikke så bra det fotografen var linselus på, så jeg vinklet det litt smartere og fikk til et Oktoberfest-bilde i dag også - det øverste. Linselus-bildet:
Foto:RandiAa©
Jeg var innom min flinke og hyggelige frisør i dag, trengte en klipp nå..ett år siden siste stor-klipp. Der var det en annen liten frisør-spire - høstferie fra skolen da, så hun besøkte mamma i salongen - litt dårlig lys og bildet tatt gjennom speilet fra stolen jeg sitter i, men jeg tror den lille damen likte ferie-jobben sin (bildet er fjernet av personvern-hensyn - en erstatning fra salongen er satt inn i stedet):
Foto:RandiAa©
Det ble ikke så mye tid for fotografering på hjemveien, det mørknet og regnet - jeg gikk mot Estenstadmarka (så "slapp jeg" kveldsturen i dag) - der var det noe bygg som skulle ha vært høstet for lengst:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©
På Møllerens hjemmeside finner man mye interessant om bygg, jeg siterer: "Bygg har vært dyrket i over 10 000 år, og er trolig verdens eldste kulturplante. Opp gjennom historien har bygg vært kjent for å gi kraft og styrke. Det hardføre kornet var faktisk vår viktigste matvare i seks tusen år – helt frem til midten av 1800-tallet. Denne kornarten er den mest dyrkede i Norge. Den dyrkes over store deler av landet, høyt til fjells og langt mot nord. Bygg er det kornslaget som trenger kortest veksttid for å bli modent. Bygg brukes mest til dyrefôr, men noe går også til mel og gryn. Bygg inneholder i gjennomsnitt 78 % karbohydrater, 9-12 % protein, knapt 2 % fett og 5 % fiber. Bygg betyr "det som dyrkes", og kornet var i bruk allerede under steinalderen. Derfor regnes bygg som det opprinnelige kornslaget her i landet. Bygg inneholder rike mengder jern og B-vitaminer. Bygg er det kornslaget som er rikest på antioksidanter."
Resten av hjemtur-"fangsten" var bare et par sopp som jeg valgte å se fra baksiden:
Foto:RandiAa©
Foto:RandiAa©


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar